Skip to main content

Posts

Showing posts from September, 2017

Selangkah ke Alam Remaja.

Omg. Kakak putri dah nak masuk alam remaja. 😱
Tanda2 dah ada. Tetiba je putri sangat rajin tolong mama masak. Kalau tak bagi masak, confirm merajuk masam muka dengan mama.
Pernah satu hari, putri merajuk sebab mama tak pergi kedai runcit lepas ambil putri balik ngaji. Sampai rumah, monyok je muka.
As usual, mama terus masuk dapur nak masak. Kakak datang dapur dengan muka bercahaya nak tolong mama masak. Then mama kata, okey. Terus kakak happy bukan kepalang. πŸ˜„πŸ˜„ Tak de merajuk dah..
Serius kakak suka tolong mama masak. Task 1st yang mama bagi, pecahkan telur n masukkan telur dalam kuali. Yang tu kakak dah tere dah.
Now, kakak diberi tugas potong bawang, cili, daun sup dll. Kiranya, mama dah start bagi kakak guna pisau sebenar. Walaupun mata pedih masa potong bawang, kakak tak give up pun. Kakak tetap nak tolong mama masak.
Sesekali, mama bagi jugak kakak masukkan bahan2 masak dalam kuali or periuk. Sebab dapur kita agak tinggi, so agak bahaya untuk kakak. Tu pun selalu jugak masam muka bila mam…

Bawa Diri ke Pulau Pangkor.

korang nak tahu satu rahsia? selama 25 tahun kakbee menginap kat ipoh peghok ni, kakbee tak pernah pun pergi Pulau Pangkor.. haha.. tu yang peghak sikit tu...
alkisahnya begini. kakbee bagi cadangan kat habibi nak balik melaka sempena raya haji. cuti sekolah panjang. kakbee pun cuba lah nasib, kot2 habibi setuju. maklumle..8 tahun kawin, tak pernah sekali pun kakbee meraikan aidil adha.. kakbee redha....gitu..
(macam mana kakbee dah boleh redha habibi kuat bekerja? nanti kakbee cerita lain naa....😊)
percubaan nasib kakbee, 'menghantar usul' untuk balik melaka, tak diterima. okey..kakbee redha lagi..
Lepas tu, lain kalinya, habibi bagitahu yang dia nak ambil cuti pada sekian2 hari. 2 hari je..jom kita pergi mana2, tapi yang dekat2 je lah... emm... nak pujuk kakbee gamaknya..hihi... tak pe.. kakbee redha.. 😊 kakbee pun pikiaq punya pikiaq... eh jom lah pi pangkoq.. kakbee pun tak pernah pi pangkoq.. habibi pun teruslah traveloka!
maka...tersadailah kami di pulau pangkoq... hihi.. amboi...sy…

Offer Ice Bucket Sehingga 7 September 2017.

Di satu petang yang hening...
sedang kakbee, habibi dan anak2 lepak santai depan television, habibi tanya kakbee..

"nak tak ais krim ni?" sambil hulurkan henfon kat kakbee.
"mana?! mana?!" kekanaks yang duduk berhimpit2 antara kakbee dan habibi yang sibuk amik henfon habibi dulu. πŸ‘¨πŸ‘§πŸ‘§πŸ‘§πŸ‘ΆπŸ‘© <-- gini lah lebih kurang kedudukan kitorang.
sibuk je kekanaks ni.. πŸ˜‹
"nak! nak! adik nak!!" "kakak pun nak!!" "baby pun nak!!" "uhh..uhhh..." - fauzan pun nak letteww..
selepas melepasi 4 inspections, baru lah henfon sampai ke tangan kakbee.

emm..kakbee tatau nak jawab apa.
"nak ke?" habibi tanya lagi.. "beli je lah..budak2 dah nampak tu..kang dok tanya2 pulak."
lalu...habibi pun beli.
lepas asar, 
semua bersiap2 nak ke aeon klebang.  seronok kekanaks ni dapat jenjalan. 
kakbee sejak beberapa minggu lepas, (lebih spesifik sejak habibi masakkan breakfast nasi lemak di hari cuti,) 
kakbee jadi malas dah nak keluar. 
Pakai selebet je…