Skip to main content

kunci nye cuma 1 sahaja iaitu sabar....



hari ni mama pegi keje dengan rasa berat hati sangat2...
=(


kelmarin,selasa, atuk,nenek dan paksu naik bas dari melaka...
mama balik keje, terus jemput diorang...
sampai rumah, kakak masih tido lagi dan adik putri baru lepas mandi...
bile kakak bangun, terkejut lah kakak ramai orang kat rumah kita...
kakak berpelukan je dengan papa....

semalam mama amik cuti, untuk temankan kakak sebelum kakak bole rapat2 dengan nenek...
kakak bangun lambat...
mama, nenek n adik dah lepak2 depan tv...
tiba2 kakak menangis-macam-biasa-tiap-kali-bangun-tido...
nenek yang jengah kakak kat bilik...
macam biasa lah, kakak tak nak kat nenek...
lepas tu kakak panggil2 adik...
nenek buatkan susu untuk kakak...
mama menyorok kat bilik sebelah....
lama nenek pujuk kakak mandi tapi kakak tak nak...
sejam jugak kot sampai mama tertido kat bilik sebelah...
mama dengar kakak bole la jugak sembang2 dengan nenek...
nenek pun bawak adik masuk bilik, biar kakak tak rasa keseorangan...
dah lama sangat tu, mama keluar je dan masuk bilik kita...
terus kakak berpelukan dengan mama... =)
lepas2 tu, mama masak ke, mama dok kat ruang tamu ke, kakak lepak bilik je...
bile mama masuk bilik nak tengok kakak, kakak sebut "memen..." sambil pegang lego yang atuk belikan...
kakak dah tak malu sangat dengan nenek dah....
lega hati mama...
mama n nenek baring2 kat katil sambil sembang2 pun kakak buat hal kakak je...
tak de pun nak melekat kat mama...
kakak langsung tak keluar bilik sampai lah kakak dah mandi petang...
mama tunjuk wafer kat kakak pastu mama duduk kat sofa, baru lah kakak datang dekat mama, nak wafer tu...
sian kakak lapar...
kakak refuse makan lagi semalam...
tengah kakak makan wafer tu, kakak nak tertido dah...
1 hari kakak tak tido siang semalam...
mana lah tak penat...
adik pun tido kejap2 je...
adik suka jerit2 sekarang ni...
adik tak dapat ape adik nak, 
-dah tentu mama tak tahu apa yang adik nak-
adik jerit2 sekuat hati...
atuk ade rakam adik jerit2...
nanti mama minta kat atuk...

akhirnya, pukul 6.30 petang baru lah kakak tido bersama2 adik...


hari ni mama pegi keje dengan rasa berat hati sangat2...
=(

bukan mama tak percaya kan nenek, atuk n paksu untuk jaga kakak,
bukan jugak mama tak percaya pada kakak,
tapi entah...
sebab kakak ni lain orang nye...
sangat2 mewarisi sifat mamapapa yang pemalu dan susah nak bergaul dengan orang...
tu salah 1 persamaan sifat mamapapa...
kakak bukan takut dengan orang, tapi kakak malu...
tapi malu kakak salah tempat...
di tambah dengan rasa bersalah mama sebab terpaksa minta atuk nenek datang dari jauh untuk tengokkan putri2 mama...
tu salah 1 sifat tak elok mama, cepat rasa bersalah dan suka salahkan diri sendiri....
=(
kalau la mama tak keje........................................

mama akan terus berdoa, moga Allah akan murahkan lagi rezeki papa....
moga Allah izinkan mama jaga sendiri anak2 mama satu hari nanti...
dan mama akan terus bersabar...
sebab mama yakin dan percaya, Allah tak pernah kecewakan mama...
sebab Allah dah tunaikan semua permintaan mama...
kunci nye cuma 1 sahaja iaitu sabar....




Post a Comment

Popular posts from this blog

Vitamin shaklee untuk pesakit thyroid

cerewetnye kami nak beli rumah!

Bagaimana Atasi Masalah Anak SEMBELIT!

bagaimana saya diet dengan shaklee.