Skip to main content

kecik hati dengan putri...



kebiasaannye,bile naik kereta,mama terus letak natrah kat baby seat...
lepas tu mama layan karenah putri dalam kereta...
biarkan natrah sendirian melayan perasaan sambil pandang luar melalui tingkap kereta...
macam-macam karenah putri yang mama kene layan...
nak menari la...
nak cium adik la...
nak baring la...
nak main hp mama la...
nak macam2 lagi...

malam tu,
mama tak terus letak natrah tapi mama riba natrah sepanjang perjalanan...
sebab kebisaannya,natrah nak melekat je dengan mama waktu2 lepas maghrib...
mula2,putri berkarenah macam selalu...
nak itu,nak ini...
tiba2,putri sungguh2 nangis nak papa...
mama pujuk2 pun putri tak nak dekat mama...
sampai mama rasa kecik hati dengan putri...
kenapa putri tak suka mama?
kenapa putri nak papa je,tak nak mama?

37 minggu mama bawak putri dalam perut mama kesana ke sini,
sejam 15 minit mama berusaha keluarkan putri dari rahim mama,
9 bulan mama bekalkan putri susu yang paling bagus di dunia ni, (mungkin tak cukup lama)
dan sejak putri sebulan dalam rahim mama lagi mama dah doakan yang baik2 untuk putri...
tapi semua tu belum cukup lagi untuk buat putri 'suka' pada mama... =(

sampai rumah,putri macam biasa...
tak nangis2 lagi sebab sebelum sampai rumah lagi papa dah dukung putri sambil drive...
bahaya tapi tak de choice lain...
mamapapa terus masuk bilik untuk tido dan tidokan putri2...
mama tidokan natrah dan papa layankan karenah putri...
mama tak join papa layan putri macam selalu sebab mama masih terasa hati dengan putri...
tapi putri macam biasa, sesekali nyendeng2 dekat mama n ajak mama main...
mama cuma em aje...
mama tak bole tengok muka putri, mama rasa nak nangis...
sedih...
kenapa putri tak suka mama... =(

esok nya mama pergi keje berbekalkan perasaan sedih pada putri...
putri tetap macam biasa dengan mama...
macam tak ada apa2 yang berlaku...
oh...mestilah putri rasa macam tak ada apa2 yang berlaku...
putri masih bayi lagi...
kalau beli baju, kene cari kat tempat bayi lagi...
putri belum pun 2 tahun lagi!
tentulah putri tak faham yang mama tengah terasa hati dengan putri...

dekat ofis, mama cuma kaji balik kenapa putri sungguh2 nangis nak papa masa dalam kereta tu...
tiba2 je...
sebelum tu putri ok je...
mama fikir...fikir...dan fikir...
mama jumpa jawapannya...
jawapan tu buat mama rasa tak sedih2 lagi...
dan jawapan tu buat mama rasa nak balik rumah cepat2 dan peluk putri erat2...
sambil bagitau yang mama sayangkan putri walau apapun yang jadi...
jawapan itu adalah...

putri jauh hati dengan mama sebab mama asyik dukung natrah...
mama tak beri sepenuh perhatian pada putri sebab mama riba natrah...
mama yakin dengan jawapan tu...
sangat2 yakin!
sebab tu putri beria2 nak dekat papa,biar putri tak rasa diabaikan...
oh putri naurah...
ada juga perasaan cemburu ye walau selalu cium2 natrah...
baru sekarang mama sedar, 
sejak natrah dalam perut mama lagi putri dah rasa tergugat dengan kasih sayang mama pada putri...
sebab tu putri lebih2 manja dengan papa...

aduhai kanak2 mama, putri2 mama...
mama sayangkan putri2 sama rata...
kalau pun putri2 rasa mama berat sebelah, tu cuma perasaan putri2 saja...
2-2 pun mamapapa manjakan, ambil berat dan akan buat apa saja untuk kalian...

pengajaran buat mama:

kaji salah silap diri sendiri sebelum salahkan orang lain...
tak semestinya seorang mama tak de sakitkan hati kanak2 nya...
kanak2 akan simpan dan pendam segala baik buruk yang mamapapa buat padanya sejak mereka mula melihat dunia!


putri naurah cemburu dengan budak tecik ni!
Post a Comment

Popular posts from this blog

Vitamin shaklee untuk pesakit thyroid

cerewetnye kami nak beli rumah!

Bagaimana Atasi Masalah Anak SEMBELIT!

bagaimana saya diet dengan shaklee.