Skip to main content

putri on off demam...

putri mula demam sejak minggu pertama ikut mama berpantang kat melaka...
sejak tu, putri asyik on off demam...
sampailah jumaat baru ni, putri demam lagi...
hari jumaat tu opah balik kampung kejap,ada urusan...
esok paginye (sabtu), pagi2 lagi opah dah balik ipoh balik...
oh ye...hari tu,mama juga rasa demam...
bile maghrib, kita sama2 makan ubat...
mama rasa sihat malam tu...
baru lah bole bangun dan buat kerja2 rumah sikit...
kalau tak, tiap kali mama berdiri,rasa nak pitam...
makan pun tak lalu,tapi gagahkan jugak...
perut mama tak bole kosong,tak bole masuk angin...
nanti sakit lain pulak yang datang...
putri pun nampak sihat, main masak2 sebelum kita sume masuk tido...

malam2 mama bangun untuk susukan natrah...
mama rasa kepala putri, panas balik...
mama tak kejutkan putri bangun makan ubat...
mama cuma jelum dahi dan leher putri dengan tuala basah...
sampai pagi,putri masih panas...

pagi tu, putri dan natrah masih tido masa papa keluar jemput opah sebelum pegi keje...
papa anta opah kat rumah n terus pegi keje...
bila putri-putri dah bangun, opah mandikan putri naurah dulu...
papa pesan opah lap2 je badan putri...
mama minta tolong opah bubuhkan ubat punggung kat putri...
lepas tu, opah nak mandikan natrah pulak...
mama basah2kan dahi putri sambil putri minum susu...
susu tak abis lagi, putri kata "dah..."
putri bagi mama botol susu..
mata putri ngantuk2...
mama suruh putri rehat n tido...

tiba2...
mata putri bukak besar...
putri pandang2 atas sampai putih mata...
tangan putri menggeletar...
putri ketap gigi...
Allahuakbar...
putri tarik!
mama takut dan terus jerit panggil opah yang kat bilik air tengah mandikan natrah...
opah cepat2 datang n tahan gigi putri sementara mama lari pegi amik sudu kat dapur...
takut putri kancing gigi...
mama tak tau nak buat apa...
sungguh mama tak de pengalaman berdepan keadaan macam ni...
nangis2 mama panggil putri...
putri masih putih mata dan menggeletar...
opah suruh call papa sementara opah keluar panggil mak cik mesah,jiran mama nak minta tolong...
opah lari ke rumah mak cik mesah sambil bawak natrah yang bertuala...

mak cik mesah datang tanpa sempat bertudung...
dia amik air dan basah2 kan dahi putri sambil baca ayat2 al-quran...
tak lama lepas tu, putri menangis...
tapi nangis putri sangat lemah...
subhanallah...
mama takut sayang...
mama takut sangat...
mak cik mesah biarkan putri menangis sampai papa balik...
terus bawak putri ke klinik...

demi Allah mama takut...
pertama kali mama tengok orang kene tarik...
dan orang tu adalah anak mama sendiri... =(
mama fobia nak tidokan putri...
mama jugak jadi takut nak bertentang mata dengan putri...

pengajaran buat mamapapa...
supaya tak sambil lewa menjaga anak2...
mama tak nak benda ni berulang lagi!

   
putri yang demam


5 comments

Popular posts from this blog

Vitamin shaklee untuk pesakit thyroid

cerewetnye kami nak beli rumah!

Bagaimana Atasi Masalah Anak SEMBELIT!

bagaimana saya diet dengan shaklee.